Påmelding til TØFF-turen til Kaliningrad 21. -30. juni

Her finner du informasjon og påmeldingsskjema for turen

21-30. juni

Avreise fredag 21. juni kl. 23:59
Tilbake søndag 1. juli kl 23-24

KALININGRAD
Kaliningrad er en del av Russland og ligger mellom Polen og Litauen helt ute ved havet. Dette var hovedbasen til den russiske marinen helt fram til slutten av 90 årene. Området har helt til marinen trakk seg ut vært nesten umulig å besøke for folk fra vesten.
Nå er Kaliningrad i ferd med å heve seg til europeisk nivå, i hvert fall sett utenfra. Byen Kaliningrad er en trivelig by på størrelse med Oslo men forskjellen mellom fattig og rik er enorm og mange sliter med arbeidsledighet og høyt alkoholforbruk.

Turarrangør er Levende Vann fra Flekkerøya. Det er de som driver dette arbeidet.

Frikirkene på Sørlandet har hatt dette som prosjekt helt siden år 2000 og har reist inn årlig siden. Snart har 1.500 ungdommer fra Sørlandet vært med på dette. Hvis du vil lese mer om arbeidet, kan du gå inn her.

PRIS
Pris for turen vil være ca. 6.500 (iberegnet visumkostnader ca. 1.500,-) Vi legger ut den endelige prisen så fort vi vet det.
Deltakerne kjøper middag selv hver dag (ca. 50 kr). Tørrmaten dekkes av turkassa.
Betalingsfrist 1. mars til Konto 3000.10.27685
Merkes med:
«Kaliningrad 2019 og navn»

Om noen har utfordringer med å få råd til turen, er det mulig å søke om å få noe dekket av Frikirka. Ingen skal måtte la være å komme på tur fordi det er for dyrt.
(Kontakt i så fall din hovedleder)

PÅMELDING
åpner 17.01 2019
Vi har kun 50 plasser og det er i år over 70 ungdommer som går på TØFF. Det betyr at det er ”førstemann til mølla”! Jeg anbefaler derfor alle å bestemme seg om de vil på tur før denne datoen og melde seg på når påmeldingen åpner!
Meld deg på ved å fylle ut skjemaet på denne linken . Det er viktig at du er nøyaktig når du fyller det ut. Navn og andre opplysninger må stemme overens med passet. Dette er veldig strengt.

PASS
Vi kommer til å samle inn passene rundt 15. mars for å søke visum samlet for hele gruppa. Dette betyr at om dere planlegger å reise på utenlandsferie mellom 15.mars og 21. juni, må du enten bruke nødpass eller søke visum på egenhånd. Merk at passene må være gyldige i minst seks måneder etter hjemkomst.

FORELDREMØTE:
Det vil bli arrangert foreldremøte i Kristiansand Frikirke 7. mars kl. 1930. Her vil det bli gitt mer informasjon om turen, visumsøknad og man kan stille spørsmål. Trenger du å spørre om noe før den tid, er det bare å kontakte André Myhren på mail

PAKKING OG BAGASJE
Vi deler bagasjen i 3 kategorier:
1. Håndbagasje    2. Privat bagasje    3. Hjelpesending.

1. Håndbagasje: Det er den du skal ha med deg i bussen. Her pakker du kniv, skje, gaffel kopp og tallerken. Dette har du bruk for til måltidene underveis i på turen. Penger, pass, bankkort, sminke, toalettsaker og andre nødvendigheter hører også med i her. Dersom du har behov for å ha med medisiner, legger du disse også i håndbagasjen. Får du vanligvis «feriemage» når du reiser på tur, er det kanskje lurt å ta med en pakke Imodium eller Idoform, som er mageregulerende. Det er lurt å ta med puten inn i bussen. Det blir en natt i bussen og da er det godt å ha noe ekstra å hvile hodet på. Noen liker også å sitte i soveposen på natten, men det er valgfritt. Ta med en stor matpakke i håndbagasjen. Denne trenger du første natten. Husk at håndbagasjen skal ha plass  ved bena dine, så ikke pakk en for stor bag til dette. Dersom du vil bruke pyjamas eller annet natt tøy, er det lurt å ha det tilgjengelig i håndbagasjen. Du må ikke regne med at du kan få ut bagen din før vi kommer fram, så da er det lurt med et ekstra skift med T-skjorte, underbukse og sokker. Det er mulig vi stopper ved en rasteplass hvor det er det mulig å ta seg en dukkert. Ta derfor med badetøy. Det er lurt å ta med en avlang “padde” til lading av elektronisk utstyr til bussturen. Sov-i-ro er også lurt. Ha alltid med tørkepapir i bagen på hele turen. Våtservietter eller desinfiserende servietter/gele er også lurt. Sørg alltid for at du har nok drikke med deg. Kjøp inn når du har muligheten, så du alltid har drikke i nærheten. Vi kommer til å ha bibelundervising på turen, så du må ha med bibelen i håndbagasjen sammen med notatboka. Skriv dagbok underveis, så er det lettere å bevare minnene.

2. Privat bagasje: Her pakker du det øvrige du trenger på turen. Husk badetøy og 2 håndklær. Kaliningrad har stort sett samme klima som oss, så ta med vanlig sommertøy. Liggeunderlag / luftmadrass hører hjemme i privatbagasjen. Det gjelder også sovepose. Det kan være lurt å ta med noe varmt tøy for bruk ute om kvelden. Myggspray er også et hett tips. Solkrem er også viktig! Dersom du har med luftmadrass, må denne være vanlig enmanns type.

3. Hjelpesending: Her pakker du ned det som du ønsker å gi bort. Vi skal besøke et senter for mødre med barn og familier som er fattige så du kan ta med både barnetøy og tøy for ungdommer. Leker er også bra. Husk bare at tøyet skal være helt og rent. Leker må også være hele. Barna leser jo bare russisk, så brettspill og lignende med norske tekster er lite hensiktsmessig å ta med.

All bagasjen skal være pakket som privatbagasje. Det betyr at alt vi har med, skal være i bager eller kofferter med navnelapp. Ingen esker eller kasser. Dersom du ønsker å ha med bagen / kofferten du har hjelpesendingen i med hjem igjen, kan du pakke innholdet inn i en søppelsekk slik at du kan løfte denne ut av bagen når du kommer fram. Husk bare å få med bagen tilbake i bussen når den er tømt.

PÅ GRUNN AV PLASS OG VEKTBEGRENSNING KAN HVER ENKELT KUN HA MED EN BAG MED PRIVATBAGASJE OG EN MED HJELPESENDING I TILLEGG TIL HÅNDBAGASJEN.

Gå tilbake